Case: Oatly Way Out West – Livestreaming
VADWOW Talks
VEMOatly & Luger
TYPTalks, konsert
VARWay Out West, Göteborg
NÄRTre dygn i augusti 2016
HURTrekameraproduktion, live på Facebook + inspelning!

Uppdrag

Oatly var tillsammans med Luger sponsorer av en ny ”talks-scen” på Way out west i Göteborg under aug 2016. Scenen fick namnet höjden och öppnade ett nytt område för WOW i Slottskogen. Oatly kände att de behövde dokumentera debatterna på scenen för att kunna använda till marknadsföring för nästa år.

Genomförande

Vi riggade upp ett ”kontrollrum” i en av våra bilar strax bakom scenen. Vi spelade in allt innehåll på scenen med tre kameror. En helbild (för att få en överblick), en närbild (för att komma närmare in på de som talar/spelar) och en publik/scenbild (för att fånga stämningen). Vi gjorde en live-mix av debatter och framträdanden som dessutom spelades in på hårddisk. Eftersom Oatly har en stor skara följare på Facebook föreslog vi att delar av innehållet skulle sändas live på Oatlys Facebook-sida. En idé som fick mycket bra genomslag.

Resultat

Oatly fick allt innehåll på WOW Talksscenen dokumenterat. Det kan användas för att marknadsföra nästa års festival eller bygga upp ett videobibliotek med playfiler. Livesändningarna på Facebook fick ett mycket bra genomslag och Oatly kunde på det sättet nå alla sina följare där. Just nu når en livesändning på Facebook betydligt fler än om du skriver ett vanligt inlägg med text eller bild.

Läs mer om livestreaming